Interview: In gesprek met uitgever 2K Games over Battleborn

Standard

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor XGN.nl en is gepubliceerd op 14 november 2015.

Battleborn staat gegarandeerd voor een hele hoop actie! Op de Paris Games Week 2015 gingen wij na afloop van een potje knallen in gesprek met Melissa Miller, director of product development bij uitgever 2K Games. Lees hier wat er ter sprake is gekomen tijdens dit Battleborn interview!

Battleborn is de nieuwste first-person shooter van ontwikkelaar Gearbox Software, die we natuurlijk kennen van de Borderlands games. Gearbox gooit shooter-, RPG- en MOBA-elementen bij elkaar in een blender om zo een nieuwe IP genaamd Battleborn neer te zetten, die zich afspeelt in de toekomst van een scifi-fantasy universum.

Battleborn beschikt zowel over een verhalende campaign modus, als over competitieve multiplayer. In de multiplayer van Battleborn strijden teams tegen elkaar in verschillende spelmodi, zoals de recent onthulde Capture en Meltdown modi. Spelers krijgen hierbij de keuze uit 25 verschillende personages, die allemaal over hun eigen wapens, krachten en vaardigheden beschikken. Zo wordt elke vechtersbaas in Battleborn een uniek, kleurrijk karakter.

De vechtersbazen in Battleborn

Het aantal speelbare karakters in Battleborn ligt vrij hoog. Het is dan ook niet gek dat deze personages een belangrijk onderdeel van het spel vormen. Volgens Melissa zijn al deze vechtersbazen beschikbaar voor iedere gamer die Battleborn aanschaft. Geen personages die je vrij moet kopen met echt geld dus, en dat is altijd fijn om te horen voor spelers die geen zin hebben hun portemonnee open te trekken:

“Er zitten 25 personages in de volledige game. Deze zijn niet allemaal beschikbaar op het moment van release: sommigen moet je vrijspelen, bijvoorbeeld via de campaign. Maar wel zijn ze stuk voor stuk beschikbaar op de disc die in de winkels komt te liggen.”

Gearbox wil met Battleborn de nadruk leggen op personages, waarbij het concept mash-upeen kernidee vormt. Melissa blikt terug op haar kindertijd om dit concept uit te leggen:

“Toen ik jong was had ik allemaal verschillende soorten speelgoed: Barbies, He-Man, She-Ra, Thundercats en G.I. Joe. Ik pakte dan eentje van elke soort en speelde met ze allemaal samen, alsof ze onderdeel uitmaakten van hetzelfde universum. Dat is het idee achter Battleborn: Gearbox wil een game maken waarin een traditionele Space Marine naast een Mage en een samoerai kan vechten, zonder uit de toon te vallen.”

Verschillende spelmodi

Battleborn beschikt niet alleen over een uitgebreid aantal personages, ook krijgen spelers genoeg keuze op het gebied van spelmodi. De game beschikt over een volledige campaign modus, die een eigen verhaal vertelt.

Deze campaign is solo speelbaar, maar ook co-op met 5 vrienden. Een belangrijk onderdeel van deze campaign is de mate van flexibiliteit, want Gearbox wil niet dat spelers het gevoel krijgen aan een bepaald personage vast te zitten:

“Stel je eens voor dat je de campaign begint met een personage waarvan je denkt: ‘he, wat een leuk personage, met zo’n personage heb ik nog nooit gespeeld, laat ik het eens proberen’. Dan speel je één missie en kom je erachter dat het personage helemaal niet bij je past en dat je er niks van bakt!

We wilden niet dat spelers vervolgens de hele campaign met dit personage moesten doorlopen. Daarom is de campaign opgebouwd uit verschillende kleine maps. Wanneer je met een missie klaar bent keer je terug naar het titelscherm, waar je het personage kan aanpassen en weer verder kan gaan.”

Verder laat Melissa weten dat deze flexibiliteit ook doorloopt in de missies zelf. Elke missie heeft een begin, een midden en een einde, waardoor je ze eigenlijk prima kan spelen als standalone missies. Echter wanneer je ze allemaal speelt, krijg je het volledige verhaal mee, waardoor je een meer complete speelervaring ervaart.

Battleborn beschikt verder over drie multiplayermodi, genaamd Meltdown, Capture en Incursion, die alle drie vrij verschillend van elkaar zijn. In Capture moet je denken aan een meer traditionele team deathmatch modus met capture points die je moet vasthouden en waar je punten voor krijgt.

Incursion is een modus die veel MOBA-invloeden kent: beide teams beschikken over een basis, op de map bevinden zich minions, en jouw team moet zich een weg door de map proberen te banen om de vijandige basis over te nemen. In Meltdown spelen de minions een grote rol: je verdient punten voor de hoeveelheid minions die hun dood succesvol tegemoet loopt in één van de grote verbrandingsovens.

Uitgebreid levelsysteem

Tijdens het spelen van een potje Battleborn valt het levelsysteem meteen op. Zo ben je namelijk gedurende het potje zelf al aan het levelen, en met elke nieuwe stap op de level-ladder krijg je de keuze uit twee perks, wat je op het plaatje bovenaan deze pagina kan zien. Maar dit is niet de enige manier waarop je personages kan levelen in Battleborn: de game bevat namelijk drie verschillende levelsystemen.

Ten eerste het Helix systeem, waarmee je jouw personage gedurende de campaignmissie of het multiplayerpotje zelf kan laten groeien van level 1 tot level 10. Elke keer dat je een nieuw level bereikt, krijg je de keuze uit twee perks die de vaardigheden van je personage veranderen. Dit level wordt wel gereset aan het einde van de speelsessie:

“Op deze manier maak je bepaalde keuzes terwijl je speelt, en vervolgens bereik je level 10 of is je speelsessie afgelopen. Dan begin je een nieuwe missie of een nieuw potje, en sta je weer opnieuw voor deze keuzes. We wilden spelers de mogelijkheid geven veel te experimenteren met hun speelstijl.”

Dan volgt de Character Rank, die ook kan groeien tussen level 1 en level 10. Dit level is echter wel permanent en wordt dus niet gereset na afloop van een potje Battleborn. Elke keer dat je een nieuw level in de Character Rank bereikt, ontgrendel je dingen voor dat specifieke personage, zoals nieuwe skins. Ook zijn er mutaties, de meest belangrijkeunlocks: deze mutaties ontgrendelen extra keuzes die je terug kan vinden in het Helix systeem.

“Je hebt dus een aparte Character Rank voor elk personage, en de XP die je verdient in zowel de multiplayer als in de campaign voegt hieraan toe. Je kan je personages dus op verschillende manieren levelen.”

Dan is er tot slot nog de Command Rank, wat meer een profielgebonden level is. Het lijkt volgens Melissa op de badass ranking, bekend uit Borderlands 2. Via de Command Rank kunnen spelers zaken als titels en bragging rights ontgrendelen.

De verwachtingen voor Battleborn

Op dit moment zijn Gearbox en 2K Games nog druk bezig met de release van nieuwe IP Battleborn, maar eventuele extra content in de vorm van DLC is zeker niet uitgesloten:

“Gearbox staat bekend om DLC van hoge kwaliteit, dus mochten we genoeg geluk hebben om in een situatie terecht te komen waarbij mensen meer content willen, dan zullen we vast en zeker in staat zijn geweldige dingen bieden. Maar op dit moment zijn we vooral bezig de game af te maken!”

Battleborn komt op 9 februari 2016 uit voor de Xbox One, PS4 en de PC. Een open beta voor de game wordt begin 2016 verwacht, voor spelers die alvast een voorproefje van Battleborn willen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *