Impressie: Little Nightmares

Standard

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor XGN.nl en is gepubliceerd op 19 augustus 2016.

Bandai Namco heeft zeer recentelijk haar nieuwste IP uit de doeken gedaan: Little Nightmares. Wij konden deze platformer uitproberen tijdens gamescom. Hoe dat beviel lees je in deze Little Nightmares preview!

Maak kennis met Six, het hoofdpersonage van Little Nightmares. Dit kleine meisje zit aan het begin van de game opgesloten in een cel in The Maw, de verknipte wereld waarin de game zich afspeelt. The Maw is een duistere plek waar je het liefst zo weinig mogelijk tijd wil doorbrengen en het doel van de game is dan ook om Six te laten ontsnappen. Er doen zich namelijk allerlei creepy en dodelijke situaties voor in The Maw.

In deze wereld kom je als speler in verschillende nightmare scenarios terecht. Denk aan afgehakte handen die je proberen te grijpen terwijl ze als spinnen op je af komen of een onzichtbaar monster dat je achtervolgt. Six wil weg van deze plek, en jij moet haar helpen!

Door de ogen van een kind

Het centrale thema van Little Nightmares is de kindertijd en de manier waarop kinderen de wereld zien en beleven. Dit uit zich niet alleen grafisch, in de manier waarop bijvoorbeeld alledaagse objecten grote en surrealistische proporties krijgen, maar dit thema komt ook in de gameplay zelf naar voren.

Zo is het namelijk van belang dat je als een kind met de puzzels aan de slag gaat. Hiermee bedoelen we echter niet dat de levels en bijbehorende puzzels makkelijk zijn: daarvoor geldt het tegendeel. Het gaat hier juist om de kinderlijke blik waarmee je op zoek gaat naar het abnormale in het normale. Op deze manier zitten alledaagse objecten zoals een kast, een deurklink of een bed opeens weer vol avontuur, net als tijdens je kindertijd het geval was.

little nightmares preview

Meer dan slechts klimmen en klauteren

Little Nightmares mag dan in essentie een platformer zijn, je krijgt als speler wel een flinke dosis vrijheid in de manier waarop je de game aanpakt. Je kan namelijk overal op klimmen en bijna elk object heeft wel een functie. Tijdens de demo kwamen we bijvoorbeeld in een bloederige keuken terecht, waarin een dikke en nogal beangstigende kok rondliep die het op Six had voorzien. Je kan dan proberen om op verschillende manieren sneaky langs hem heen te sluipen zodat hij je niet opmerkt, of je trekt een sprintje en je hoopt op het beste: de keuze is aan jou.

De omgevingen zijn interactief en fungeren niet slechts als achtergrond voor het level waar je doorheen moet, maar maken juist een belangrijk onderdeel uit van dit level. Het verkennen van je omgeving speelt daarom ook een grote rol in de gameplay van Little Nightmares. Om verder te kunnen heb je soms bepaalde objecten nodig die zich ergens anders in het level bevinden, of zelfs in een ander level.

Zo kwamen wij in dezelfde keuken als net een machine tegen waarmee worsten gemaakt worden. Om verder te komen, moet je via een van deze worsten naar de uitgang slingeren, maar het vlees was op waardoor de slinger niet lang genoeg was. Vervolgens kwam Six in een ruimte daarboven terecht waar allerlei dikke hompen vlees te vinden waren, die je via een luik in de ruimte daaronder kon krijgen. Pas wanneer je dit gedaan had, kon je verder.

Neemt je niet bij de hand

In Little Nightmares sta je er eigenlijk helemaal alleen voor. We kregen aan het begin van de demo een aantal button prompts te zien waarin een paar essentiële besturingen werden uitgelegd, maar daar hield het dan ook bij op. De rest moest je zelf zien uit te zoeken en je moet dus niet verwachten dat je bij de hand wordt genomen tijdens jouw verkenning van The Maw.

Voor gamers die bekend zijn met platformers zal dit waarschijnlijk geen probleem vormen, maar Little Nightmares kan op sommige momenten nog knap lastig zijn wanneer je hier niet gewend aan bent. Zo moet je goed nadenken over de puzzels die je voorgeschoteld krijgt en de manier waarop je deze het beste op kan lossen.

little nightmares preview

Little Nightmares Preview – Platformer om in de gaten te houden

De nieuwe IP van Bandai Namco is een titel om in de gaten te houden, zeker wanneer je smelt voor platformers. De game heeft een toffe sfeer en de manier waarop je door een kinderlijke blik naar de wereld kijkt, doet alles er wat surrealistisch uitzien. De soundtrackwerkt hier bovendien ook aan mee en versterkt de duistere sfeer van The Maw verder. Wij zijn in ieder geval benieuwd welke griezelige taferelen wij allemaal in deze game te zien krijgen!

Little Nightmares komt in de lente van 2017 uit voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *