Special: Alles over de Prey gameplay

Standard

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor XGN.nl en is gepubliceerd op 21 april 2017.

Volgende week is het eindelijk zo ver: dan kunnen we een eerste echte blik werpen op Bethesda’s nieuwste IP in de Prey demo. Tot het zo ver is, kan je in dit artikel terecht voor alles wat je moet weten over de Prey gameplay.

De Prey demo is vanaf 27 april te spelen op Xbox One en PlayStation 4. Deze demo geeft spelers de kans om aan de slag te gaan met het eerste uur van de game. Weet je nog niet echt wat je moet verwachten van deze nieuwe IP? Dan leggen wij in dit artikel de Prey gameplay nog even haarfijn voor je uit.

Het verhaal achter Prey

Een belangrijk element van de Prey gameplay is het sterke en diepgaande verhaal dat de game vertelt. Je speelt Prey als de mannelijke of vrouwelijke Morgan Yu, aan boord van het ruimtestation Talos-1. Op dit station wordt onderzoek gedaan naar de effecten van alien DNA op het menselijke lichaam, en zoals we inmiddels wel gewend zijn uit andere games en films, kan dat natuurlijk niet steeds goed blijven gaan.

Op een dag gaat het dus gruwelijk mis en vindt er een heuse uitbraak plaats. Vijandige aliens overspoelen het station en veel mensen komen hierbij om het leven. Op zich al de basis voor een prima verhaal vol actie, maar daar blijft het niet bij.

Prey biedt je als speler namelijk ook de mogelijkheid om zelf keuzes te maken, die invloed hebben op het verhaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de manier waarop je als speler omgaat met andere overlevenden aan boord. De game beschikt hiervoor over meerdere eindes, aldus Ricardo Bare, lead designer van Prey. Hoewel de game dezelfde naam draagt, heeft Prey trouwens niets te maken met de gelijknamige game uit 2006, dus je hoeft die niet eerst gespeeld te hebben om deze game te kunnen begrijpen.

Lekker puzzelen

Talos-1 zit vol met geheimen en tijdens je tocht door dit ruimtestation doen zich ook de nodige blokkades op je pad voor. Deze bieden zich vaak aan in de vorm van puzzels, waarbij je het hacken van apparaten als meest duidelijke voorbeeld kan nemen.

Wat minder voor de hand liggende puzzels zijn te vinden in de vrijheid die je hebt tijdens het verkennen van Talos-1. Zo zijn sommige plekken bijvoorbeeld alleen te bereiken door er met je GLOO Cannon een eigengemaakte brug naartoe te schieten.

Al helemaal tof is de Mimic ability. Deze laat je als speler in allerlei objecten transformeren. Een lege pizzadoos, een koptelefoon, een bijzettafeltje: je kan het zo gek niet bedenken, of je kan er wel in transformeren.

Wij kwamen bijvoorbeeld in een situatie terecht waarbij we een keycard moesten stelen om zo een ruimte binnen te komen. Nu kan je braaf doen wat de game je opdraagt, maar je kan er ook voor kiezen om de Mimic ability te gebruiken om jezelf in een koffiekopje te veranderen. Zo ben je klein genoeg om door een gat de kamer in te kruipen. Voilà, probleem opgelost!

Prey is een space shooter

Als je na het lezen van de bovenstaande kop niet al verkocht bent, dan weten wij het ook niet meer. Nee, even serieus. Prey mag dan wel om een diepgaand verhaal draaien en toffe puzzelelementen bevatten, maar dat is zeker niet alles wat de game te bieden heeft. Het is namelijk ook een echte first-person shooter, en hebben we al gezegd dat de game zich in de ruimte afspeelt?

In Prey baan je jezelf een weg door de hallen van Talos-1, uitgerust met een arsenaal aan wapens en skills, waar we later in dit artikel nog dieper op in zullen gaan. Je zult in ieder geval genoeg vuurwapens op je pad tegenkomen, zoals het een echte FPS game betaamt. Voor de spelers die liever wat meer afwisseling hebben in hun avontuur, zijn er bovendien een hoop andere wapens te vinden, waaronder de klassieke moersleutel.

De setting van Prey

Zoals eerder al kort naar voren kwam, speelt zich af op het ruimtestation de Talos-1. Het jaar is 2034, maar de game speelt zich op een andere tijdlijn af dan de onze. Op deze tijdlijn werd in 1963 de moord op president John F. Kennedy namelijk voorkomen, wat tot gevolg had dat hij tijdens zijn presidentschap veel geld in het ruimteprogramma heeft kunnen steken.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar dit zorgde er wel voor dat de ongewenste aandacht van aliens getrokken werd. Deze aliens genaamd de Typhon vielen de aarde aan, waarop de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie de handen ineen hebben geslagen om deze bedreiging tegen te gaan. En voilà, zo ontstond het ruimtestation de Talos-1. Dit station had eerst als doel de Typhon op te sluiten, maar trok al snel wetenschappers aan die de wezens wilden onderzoeken.

Op dit enorme onderzoeksstation ben je natuurlijk niet alleen, want er bevinden zich ook nog andere overlevenden aan boord. En we bespraken eerder al dat de manier waarop jij met die mensen omgaat, invloed heeft op het verhaal.

De combat

Deze eerdergenoemde experimenten met alien DNA op mensen, zijn ook op jou toegepast. Niet zo fijn voor je personage, maar dit heeft wel weer als gevolg dat jij toffe skill trees vrij kan spelen, zowel bestaande uit menselijke krachten als die van aliens.

Zo kan je allerlei verschillende krachten vrijspelen, bijvoorbeeld de eerdergenoemde Mimic skill. Een andere toffe kracht is Phantom Genesis, waarbij je de lijken die verspreid over Talos-1 liggen weer tot leven wekt en vervolgens gebruikt als strijdkracht tegenover vijandige aliens. Menselijke skills geven je de mogelijkheid om apparaten te hacken of te repareren, of om sneller te kunnen rennen of hoger te springen.

Bovendien heb je ook nog eens een gevarieerd arsenaal aan wapens bij je zijde, uiteenlopend van een moersleutel tot het geavanceerde GLOO Cannon dat een snelhardend goedje op vijanden afschiet. Ook heb je genoeg verschillende granaten tot je beschikking, bijvoorbeeld de Recycler Charge die vijanden omtovert tot resources die jij weer kan gebruiken tijdens het craften; handig!

Zeer binnenkort kunnen we dan eindelijk zelf met de gameplay aan de slag in de demo, die vanaf 27 april te spelen is op Xbox One en PlayStation 4.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *