Special: Mass Effect Andromeda veranderingen

Standard

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor XGN.nl en is gepubliceerd op 8 januari 2017. 

Deze week kwam het nieuws uit waar iedere Mass Effect-fan al maandenlang op zit te wachten: de officiële releasedatum van Andromeda. Nu bekend is dat we vanaf 23 maart met de game aan de slag kunnen, is het hoog tijd om te kijken naar de veranderingen die we tegenkomen in de Mass Effect Andromeda gameplay!

Om maar meteen even een open deur in te trappen: de grootste verandering in Andromeda is natuurlijk het gemis van Commander Shepard. Dit geliefde karakter uit de voorgaande games zal namelijk niet speelbaar zijn in Andromeda, maar in plaats daarvan nemen we controle over een mannelijke of vrouwelijke Ryder. Maar dit weten Mass Effect-fans natuurlijk allang; daarom blikken we in deze special vooruit op de andere grote Mass Effect Andromeda gameplay veranderingen die de game ons gaat brengen!

5. Toon van de game wordt lichter

Ten eerste zal de toon van Andromeda lichter worden als die van de vorige delen in de serie. Dit liet Mac Walters, creative director, weten tijdens een interview met Game Informer. Hij legde dit als volgt uit:

“Spelers hielden van de keuzes die ertoe deden en ze hielden van de wat meer duistere dingen die gebeurden in de serie. Maar als we dit nieuwe sterrenstelsel gaan ontdekken, willen we dat de spelers ook het gevoel krijgen dat ze de mogelijkheid hebben om dit te doen. Ik denk dat mensen zeiden: ‘geef me niet het gevoel dat ik het universum laat branden, als ik eerst deze kleine side quest ga voltooien.'”

Het lijkt er dus op dat BioWare wil bewerkstelligen dat spelers rustiger de tijd kunnen nemen voor side quests, zonder dat ze het gevoel krijgen ‘het universum te laten branden’. Hoe de ontwikkelaar de toon van de game precies lichter wil maken is niet vermeld, dus dat is nog even afwachten.

5 grote veranderingen in de Mass Effect Andromeda gameplay - P2

4. Romance wordt aangepast

Een ander groot element uit de voorgaande games, namelijk de optie om karakters te romancen, zal ook aan veranderingen onderhevig zijn. Ten eerste zijn de romance en loyalty missions niet meer verbonden aan het hoofdverhaal, maar zijn deze eerder beschikbaar als een soort van side quests. Dit betekent dat je ze zelfs kan voltooien na het uitspelen van de campaign.

Daarnaast liet Mac Walters, in hetzelfde interview als op de vorige pagina, weten dat de romantiek natuurlijker en realistischer verloopt. Dit wordt gedaan door verschillende en meer genuanceerde niveaus van intimiteit toe te passen.

“We hebben er op doorgebouwd vanuit de trilogie. We hadden een sterke basis voor hoe de romantiek in zijn werk ging. Voor mij, zeker in de trilogie, was het een beetje formule-achtig. Je zou tegen personages praten en dan uiteindelijk op dat ene moment in de game aankomen, waar er geen terugkeer meer mogelijk was en waar romance zou gaan gebeuren. Dat is niet zo in het echte leven. Er moeten mensen zijn die meteen het bed met je willen induiken. Er moeten mensen zin die geïnteresseerd zijn in een relatie op lange termijn. Er zijn ook mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in romantiek.”

Daarnaast legde Walters uit dat, om romance natuurlijker te maken, verschillende karakters verschillende dingen willen wanneer het aankomt op een romantische relatie. Daarnaast heeft BioWare de zogenaamde “hard line” geschrapt, die in het kort inhield dat sommige karakters niet geromanced kunnen worden na een bepaald punt in de game.

3. Tempest in plaats van Normandy

Iedereen die de originele Mass Effect games gespeeld heeft, is bekend met de Normandy. Het schip waarmee je de ruimte doorkruist en tevens de plek waar al je avonturen beginnen (en sommigen zich ook afspelen, zeker als het gaat om de romantische ‘avonturen’).

In Andromeda zien we geen Normandy, maar krijgen we te maken met de Tempest. Dit is een nieuw schip, dat ons het een en ander te bieden heeft. Het beste aan de Tempest is dat er geen laadschermen op het schip te vinden zijn. Wil je dus vlot naar een ander deel van het schip lopen? Geen probleem, je hoeft nu niet meer een hele tijd in een lift te wachten of naar een laadscherm te kijken.

De Tempest zal wel een stukje kleiner zijn dan de Normandy, maar dit geeft meer ruimte om je crew te leren kennen. Zo is bijvoorbeeld je kapitein in Andromeda een Salarian.

2. Zoeken naar resources en crafting

Andromeda gaat ons bovendien iets brengen wat we nog niet eerder in een Mass Effect titel gezien hebben: het vinden, minen en craften van resources. Je begint met je schip de Tempest en het terreinvoertuig de Nomad (een soort gepimpte versie van de Mako), maar verder zul je bijna alles wat je nodig hebt zelf moeten vinden, stelen of craften. Dit is een element dat van uiterste belang is voor jouw overleven in Andromeda.

Verspreid over de planeten kan je resources vinden, die je kan scannen om ze op te pikken. In de trailer hierboven zien we bijvoorbeeld hoe Ryder een rots scant, waarna er een klein menu verschijnt met de titel Item Pickup. Hierin is te zien dat het gaat om de resource genaamd Lithium en er wordt kort uitleg gegeven over wat het voor resource is, hoe uniek de resource is en hoe je deze kan verkrijgen. Ook bevat het Item Pickup menu een Item Limit balkje, die in de trailer op 22 uit de 40 staat: dit geeft waarschijnlijk aan hoeveel plek er in je inventaris is voor deze bepaalde resource.

Daarnaast zijn er in de game blueprints te vinden, waarmee je jouw gear kan upgraden. Dit is dus een compleet andere manier om gear aan te passen dan het simpelweg kopen of verkrijgen van nieuwe gear, wat we gewend zijn uit de andere games.

5 grote veranderingen in de Mass Effect Andromeda gameplay - P5

1. Paragon/Renegade systeem afwezig

We sluiten deze special af met één van de grootste Mass Effect Andromeda gameplay veranderingen. Het bekende Paragon/Regenade systeem uit de trilogie is in Andromeda namelijk afwezig.

Mac Walters liet tijdens een interview met Games Radar weten dat Andromeda over een ander soort moraliteitssysteem zal beschikken dan zijn voorgangers. De ontwikkelaars willen ervoor zorgen dat het concept waarmee spelers als goed of slecht bestempeld worden, genuanceerder wordt. Het team wil een subtielere schaal maken waarop de ethiek achter de in-game keuzes van een speler wordt vastgesteld, waardoor het systeem een stuk minder zwart-wit zal worden.

Volgens Walters heeft de toenemende complexiteit van narratie in games en andere artistieke media invloed gehad op deze beslissing:

“Ik denk dat, over het algemeen genomen, vanwege al deze ontwikkelingen op het gebied van games en andere entertainment, gamers op zoek zijn naar het grijze gebied. Wij stappen af van het oude systeem en we hebben gezocht naar andere manieren om die grijze gebieden aan te bieden. Het gaat minder om de juiste of slechte keuze, maar meer om het geven van de keuze.”

2 thoughts on “Special: Mass Effect Andromeda veranderingen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *