Special: Alles wat we tot nu toe weten over de Vampyr gameplay

Standard

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor XGN.nl en is gepubliceerd op 26 augustus 2016.

Vampyr is de nieuwste titel van DONTNOD, de studio achter de populaire episodische game Life Is Strange. We hebben Vampyr zowel op E3 als op gamescom mogen checken en de verwachtingen lopen hoog op. Maar wat is er eigenlijk allemaal bekend over deze game? Lees hier alles wat we tot nu toe weten over de Vampyr gameplay!

De game Vampyr speelt zich af in het jaar 1918 en draait om Jonathan Reid, een dokter van beroep. Jonathan komt net uit de Eerste Wereldoorlog en is teruggekeerd naar zijn thuis in Londen, maar hij is niet dezelfde persoon die hij was toen hij vertrok uit deze stad. Jonathan gaat sinds kort namelijk als vampier door het leven.

Centraal in Vampyr staat de strijd van de dokter tussen zijn nieuwe bloedlust en zijn afkeer van het verwonden van mensen. Hierbij speelt de Eed van Hippocrates, de eed waarin artsen zichzelf verplichten bepaalde beroepsregels te handhaven, een grote rol: Jonathan heeft moeite met het hooghouden van deze eed na zijn transformatie tot vampier. Als dokter in hart en nieren ziet hij bovendien zijn nieuwe situatie als een soort ziekte, die te bestrijden is: het zoeken naar een kuur is een van de hoofddoelen van de game.

vampyr gameplay

Dood en verderf in Londen

De game speelt zich af in het Londen van 1918, dat destijds geteisterd werd door een enorme pandemie van de Spaanse griep. Dit zorgt in Vampyr voor duistere, druilerige omgevingen en veel zieke mensen. Deze sfeer van dood en verderf wordt nog extra benadrukt door het feit dat de game zich ‘s nachts afspeelt: als vampier kan je natuurlijk niet overdag de straat op gaan, tenzij je voor menselijke fakkel wil spelen.

De semi-open wereld van Londen is opgedeeld in verschillende districten, die ieder een eigen score krijgen toebedeeld. Deze score is gebaseerd op de gemiddelde gezondheid van de bewoners en duidt daarmee aan hoe het gaat met het district. Wanneer de score het dieptepunt raakt, wordt het district afgesloten en zullen alle mensen in dit bepaalde gebied sterven aan de Spaanse griep. Dit betekent dat er niets meer te doen is in dit gebied: alle NPCs, quests en andere dingen uit dat district zijn gedurende de hele playthrough niet meer verkrijgbaar.

Het is daarom belangrijk om de score van de districten in de gaten te houden. Deze score wordt onder andere negatief beïnvloed door het aantal mensen dat je ombrengt in een district. Help je juist mensen, dan wordt deze score positief beïnvloed. Het is dus handig om eerst wat research te doen voordat je zomaar willekeurige mensen van de straat pikt en om niet te hebberig te zijn.

vampyr gameplay

Keuzes, keuzes, keuzes

Londen zit dus vol met zieke mensen en als speler kan je hier beide kanten mee op: je kan deze mensen proberen te helpen, aangezien je een dokter bent, maar aangezien het om zieke, zwakke mensen gaat zijn deze ook makkelijke prooi voor het roofdier in Jonathan. Vampyr laat je hier helemaal in vrij en zal je niet belonen of straffen voor de keuzes die je maakt tijdens het spelen van de game. Er zijn namelijk geen goede of slechte keuzes, aldus de ontwikkelaars. Het gaat hoe dan ook geen blij verhaal worden: Jonathan is een verdoemd monster, en dat zal niet veranderen.

De manier waarop je met dit feit omgaat, is echter wel aan jou. Dat brengt ons bij een van de belangrijkste gameplay elementen van Vampyr: de vrijheid die je als speler krijgt. Ieder personage is te vermoorden, maar deze acties zullen wel gevolgen hebben voor het ecosysteem van de stad: voor bijvoorbeeld de familie van dit personage, of mensen die op andere manieren banden met deze persoon hadden.

Besluit je bijvoorbeeld je tanden in een verkoper te zetten, dan zal je hier niet meer terecht kunnen voor goederen en andere waren, maar wanneer je een straatcrimineel ombrengt zal je vervolgens meer leven in dat bepaalde gebied zien. Wanneer je de keuze maakt een personage om te brengen in Vampyr, dan krijg je bovendien de laatste gedachten van deze persoon te horen.

Maar misschien wil je wel helemaal geen mensen ombrengen. Dat kan ook in Vampyr: de hele game is uit te spelen zonder ook maar één persoon te vermoorden. Dit maakt de game alleen wel een stukje moeilijker, want de voornaamste manier om XP te verdienen is door mensen om te brengen. Mocht je echter niet bang zijn voor een beetje uitdaging, dan is dit ook een manier om de game te spelen, alleen zal je op deze manier de skills van je personage niet verder kunnen ontwikkelen.

vampyr gameplay

Geen naamloze karakters

Vampyr beschikt over zo’n 60 NPCs, die allemaal een naam en een achtergrond hebben. Je kan meer te weten komen over deze personages door middel van clues die je onder andere kan achterhalen door met mensen te praten, waarbij dialoogopties een grote rol spelen. Op deze manier weet je wie iedereen is en kan je een doordachte keuze maken qua slachtoffer. Of je plukt willekeurig iemand van de straat af: wederom is de keuze aan jou.

Het lijkt wellicht weinig: 60 NPCs in een stad als Londen, maar de ontwikkelaar heeft hier een goede uitleg voor. Om de game zo realistisch mogelijk te maken speelt het zich ‘s nachts af: een tijd waarop sowieso al minder mensen de straat op gaan. Zeker wanneer je dit combineert met de pandemie die over Londen raasde, moeten mensen wel een heel goede reden hebben om naar buiten te gaan. Dit zorgt ervoor dat je voornamelijk te maken zal krijgen met de wat meer intrigerende karakters: de normalo’s zitten gewoon veilig binnen.

vampyr gameplay

Badass vampierenskills

Vampier ben je natuurlijk niet zomaar: daar horen ook de nodige toffe skills bij. Jonathan beschikt ook over een aantal van deze skills, die je zowel in gevechten als daarbuiten kan gebruiken. Zo kan je de skill mesmerize inzetten om NPCs je te laten gehoorzamen: daarmee kan je ze bijvoorbeeld meenemen naar een rustige plek of kan je ervoor zorgen dat ze je belangrijke informatie vertellen.

Ook kan je bijvoorbeeld korte afstanden teleporteren of kan je tijdens een gevecht schaduwen oproepen die een vijand aanvallen. Je hebt echter wel genoeg bloed nodig om deze abilities te kunnen gebruiken. Maar natuurlijk ben je een vampier, dus je beschikt ook over een paar vlijmscherpe hoektanden die je in de strijd kan gooien: op deze manier kan je ook weer aan bloed komen, handig!

In het gevechtssysteem van Vampyr spelen timing en precisie een belangrijke rol. Daarnaast beschik je over een scala aan melee en ranged wapens, die je samen met je abilities kan gebruiken. Je strijdt voornamelijk tegen de vampierenjagers, een eeuwenoude vereniging die recentelijk wederopgedoken is in Londen om de nachtmonsters in deze stad de das om te doen. Je andere vijanden komen in de vorm van Skulls, gemuteerde en uiterest aggressieve vampieren.

vampyr gameplay

Vampyr gameplay – De informatie samengevat

Dit is wat we tot nu toe weten over de Vampyr gameplay. Kort samengevat: je speelt als Jonathan Reid, een dokter en recente vampier en de game speelt zich af in het Londen van 1918, dat getroffen is door een pandemie van de Spaanse griep. Tijdens de game maak je telkens keuzes: zowel in het omgaan met karakters via dialoogopties als keuzes over leven en dood. De game laat je totaal vrij als speler in je doen en laten: je kan zelf kiezen wat je doet, waar je heengaat en wie je ombrengt, of misschien kies je ervoor om helemaal niemand om te brengen.

Jonathan zoekt tijdens de evenementen in Vampyr naar een kuur voor zijn bloeddorstige situatie, maar hij wil tegelijkertijd de zieke Londenaren helpen. Morele en religieuze thema’s staan centraal in deze duistere game, die bovendien grafisch om door een ringetje te halen is. Wat wij zelf over de game dachten is bovendien te lezen in onze E3 preview van Vampyr.

Vampyr komt in 2017 uit voor Xbox One, PS4 en PC.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *